Kişinin yasevimliığı sosyete ortamında kıymeti olan , yetenek, hattıhareket ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği vetirelerin tübaşöğretmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değmaslahatme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü gibi eğitimin bir çok tanılamamı konstrüksiyonlabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanılamam:
“Ferdin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin yalnızçlarına şayeste ) değmaslahatme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakılırsa;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının mergup yönde değmaslahattirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değmaslahatme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç asliye öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı bütün kültürler muhtevain benzeridır. Amaçların içeriği ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa değmaslahatebilir, ama sürecin doğası değmaslahatmez.
Yetişek kapsamı ve tanılamamlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih boyunca birçok filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı tanılamamlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanılamamı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değmaslahatikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanılamamlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanılamamlamanın ortamında eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değmaslahatikliği” ve “müddetç” gibi kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, in muhtevain ömür boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda başkalık meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği gibi istenmedik yönde de gelişebilir. Yetişek sürecinin maslahatletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği gibi gelişigüzel de mümkün. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal eğitim, gelişigüzel meydana getirilen eğitime ise informal eğitim denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim merkezleri gibi mekânlarda maruz eğitim formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim ise informal eğitidir. Kısaca eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim tamamlanmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir plan ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci idari bir ekip ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise otomatik gelişen plansız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki can bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir mekanizma olarak ele tuzakındığında ise eğitim sisteminin üç asliye ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kaynak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel gibi fiziki unsurlardır. Süreç; meslek ortamında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, yetki, test neticeları gibi mergup davranış değmaslahatiklikleridir.